vrijdag 18 februari 2011

SNERTWEER en ZOMERJURKJES (2009)

Als je niet weet waarover je moet praten, dan kun je altijd het weer gebruiken als gespreksstof. Zelfs mensen die helemaal niks meemaken, maken in ieder geval het weer mee, dus dat is makkelijk. En op een of andere manier is praten over het weer nooit echt saai, of ben ik de enige die dat vind? Maar goed, dan nog wil ik het even hebben over het weer en haar toebehoren. Als ik een beter onderwerp had gehad, dan had ik dat waarschijnlijk gebruikt. Wie weet.


Het is jullie waarschijnlijk niet ontgaan, maar het is kloterig Snertweer. Vandaag ben ik tot twee keer toe van top tot teen natgeregend. Ik kon bij thuiskomst zelfs mijn BH uitwringen. Weer voor snert, terwijl ik zo langzamerhand zin heb in frisse maaltijdsalades met rucola, mango en gerookte kip in plaats van in erwtensoep. Ik wil BBQ-en op het strand en verse zelfgemaakte aardbeiensmoothies drinken. Ik wil witbier met een citroentje op het terras, jurkjes dragen en eindelijk eens bruin worden. Ik heb zin in vrolijk huppelen, zwemmen en in… noem maar op, een waslijst van leuke dingen waar ik in de zomer zin in krijg. Maar in tegenstelling tot leuke dingen, vraag ik me voortdurend af waarom ik eigenlijk geen fatsoenlijke regenkleding in huis heb.

Als het regent heb ik namelijk niks om aan te trekken. Tenminste niet iets waarin ik niet als een verzopen schaap op de plaats van bestemming aankom. Wel heb ik een regenjas look-a-like. Deze jas ziet eruit als een regenjas, maar dat is hij niet. Hij doet alsof. Een dun, blauw, lang, vormloos gevaarte waarin ik er ten eerste niet uitzie en ten tweede wordt ik onder dat ding alsnog drijfnat. Drijfnat door de regen die er stiekem toch gewoon doorheen komt en drijfnat door zweet, want dat synthetische onding ademt natuurlijk voor geen meter.

Je vindt het wellicht gek of in ieder geval niet zo slim van mij dat ik, wonende in Nederland, geen goede regenkleding in huis heb. Daar geef ik je dan gelijk in. Vandaag realiseerde ik me voor de zoveelste keer dat dit erg onhandig is. Maar naast dat is het ook van de debielen dat er in heel Nederland geen leuke regenkleding te vinden is. In een land waar het zo vaak regent moet er toch meer te halen zijn dan een jas in deprimerend grijs met een zilveren reflecterende streep over de armen en een zwarte plastic broek.

Ik wil verdorie een leuke regenjas. Nu zie ik er uit als een verlopen slons zonder smaak. Ik wil rode modieuze regenjassen met vrolijk gekleurde bloemen, een regenbroek die daar bij past! Want als de fleurige zomerjurkjes dan toch in de kast moeten blijven hangen, laat dan op zijn minst de regenjassen het grijze straatbeeld een beetje opvrolijken!


Oh, ja en tips voor winkels of sites waar wel leuke regenkleding te koop is zijn van harte welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten