vrijdag 30 december 2011

____

KOMISCH; WANNEER JE ERACHTER KOMT DAT JE LEVEN ÉÉN GROTE GRAP IS

THE TRUMAN SHOW

Met enige verbazing lees ik de vooraankondiging van de film ‘The Truman Show’ in de televisiegids.

“Amerikaanse komedie van Peter Weir, met oa Jim Carrey Laura Linney en Noah Emmerich.”

Ik vind het nogal apart dat deze film als 'komedie' wordt betiteld. Oké, Jim Carrey speelt erin, maar ondanks dat en het vrij luchtige begin, liet deze film mij juist achter met een nare, dikke knoop in mijn maag in plaats van met een glimlach.

Toen ik The Truman show voor het eerst zag in 1998 heb ik toch wel even piekerend in mijn bedje gelegen. Me afvragend of het mogelijk was dat ik op dat moment ook gadegeslagen werd door een miljoenenpubliek. Zat ik potdorie stiekem in hetzelfde schuitje als Truman. Verschrikkelijk, kon ik dan wel ongezien aan mij kont krabben? En was mijn lieve moedertje wel écht mijn moeder of toch een kille actrice uit de soap waarin ik zonder het zelf te weten de hoofdrol speelde.

Maar wat mij nog het meest bezig hield was, of ik dat dan zou willen weten! Truman was misschien wel beter af geweest als hij nooit achter de waarheid was gekomen. Onwetend had hij dan vrolijk voort kunnen leven onder zijn veilige koepel, waarop speciaal voor hem, iedere dag, een perfect blauwe hemel en stralende zon werd geprojecteerd.

Zalig zijn de onwetenden, toch? Maar hoe zalig wil je het hebben als je leven één grote grap blijkt te zijn? Wat een dilemma!

Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat deze film een voorloper is van ‘The Matrix’. Toch zeker geen film waarover in termen als ‘komisch’ gesproken wordt. Hierin ligt eigenlijk eenzelfde dilemma ten grondslag als bij The Truman show: Ontsnappen uit de fictieve werkelijkheid en kiezen voor het bikkelharde, maar èchte leven, Of zalig ondergedompeld blijven in een zorgeloze schijnwereld waarin je probleemloos kunt blijven drijven... Blijft heerlijke materie om over na te denken.

1 opmerking:

  1. Jaaaaaaaaaa, Trumanshow!! Klassieker. The Matrix trouwens ook

    BeantwoordenVerwijderen